Sinds 2021 is de FC Twente/Heracles Academie het regionale gezicht op het gebied van voetbalontwikkeling. Door middel van kennisdelingsactiviteiten, cursussen, extra voetbaltrainingen en andere bijeenkomsten draagt de gezamenlijke jeugdopleiding bij aan de ontwikkeling van de algehele voetbalregio. Om onder het motto ‘van en voor de regio’ samen met de 88 partnerclubs de volgende stappen te zetten, lanceert de Academie het Regioplan-platform.

Het Regioplan-platform geldt als het kennis- en expertisecentrum van de FC Twente/Heracles Academie. Hierop staat de kennis gebundeld die de gezamenlijke jeugdopleiding bezit op de verschillende vlakken van een voetbalvereniging. Het Regioplan-platform is geschikt voor alle betrokkenen van partnerclubs om zich te kunnen ontwikkelen binnen hun eigen vakgebied. Op het platform is het bijvoorbeeld mogelijk om inspiratie en tips te vinden om toe te passen binnen de amateurvereniging. Daarnaast biedt het Regioplan-platform de mogelijkheid om je aan te melden voor kennisdelingsactiviteiten en bijeenkomsten die de Academie gedurende het seizoen aanbiedt.

Voor de hele vereniging
Het Regioplan-platform bestaat uit drie hoofdzakelijke categorieën: het aanbod van de FC Twente/Heracles Academie, Maatschappelijk en Performance. Overkoepelend vormen deze categorieën inhoud de inhoud die geschikt is voor alle afdelingen binnen een amateurvereniging. Het aanbod binnen het platform wordt niet enkel aangeboden door de gezamenlijke Academie. Het is ook een plek waar top- en amateursport, het bedrijfsleven, de KNVB en overheidsinstanties samengebracht worden om elkaar te ondersteunen en versterken.

Aanbod FC Twente/Heracles Academie
Naast het beïnvloeden van voetballers/voetbalsters in de regio wil de FC Twente/Heracles Academie ook het kader van amateurverenigingen doorontwikkelen. Hiervoor biedt de Academie op het Regioplan-platform kennisdelingsactiviteiten, tips, inspiratie en adviezen voor bijna alle functies en afdelingen van een amateurvereniging. Denk hierbij aan trainers/coaches, hoofden opleiding, video analisten en technisch coördinatoren. Maar ook voor bestuursfuncties, social media en sponsoring.

Vanaf heden worden de aankondigingen van alle kennisdelingsactiviteiten geplaatst op het Regioplan-platform. Zo staat alles in één online omgeving gebundeld en bouwen we gezamenlijk met de partnerclubs aan het platform.

Aanbod Maatschappelijk
De kracht van sport is enorm groot. Het verbindt en draagt bij aan het welzijn en de ontwikkeling van mensen. Verduurzaming en besparingsmethodes zijn belangrijke thema’s geworden. Het Regioplan ondersteunt en verbindt met het Regioplan-platform top- en amateursport, het bedrijfsleven en overheidsinstanties met elkaar. Binnen dit aanbod is de FC Twente/Heracles Academie vooral de verbindende schakel tussen overheidsinstanties, het bedrijfsleven en sport.

In het aanbod maatschappelijk vind je allerlei thema’s om op maatschappelijk vlak impact te maken binnen de vereniging. Thema’s als gezondheid, veiligheid, duurzaamheid en vrijwilligersbeleid komen hier aan bod. Hier worden eveneens de maatschappelijke projecten van FC Twente en Heracles Almelo weergegeven.

Aanbod performance
Met het Regioplan biedt de FC Twente/Heracles Academie verschillende prestatieverbeterende activiteiten aan die gericht zijn op het vergroten van de fysieke en mentale capaciteit van spelers en teams. In samenwerking met partner Pro-F worden er diverse cursussen en opleidingen georganiseerd zoals trainingen en workshops voor kracht- en conditietrainers, mentale coaches en performance-analisten. Ook zijn er programma’s voor voedingsdeskundigen en revalidatie-experts.

Impact vergroten
Tim van Vlijmen, Hoofd Regioplan, ziet de lancering van het Regioplan-platform als een grote stap in de algehele ontwikkeling van de voetbalregio. “Door het Regioplan te bundelen in een digitale omgeving, maken we de inhoud toegankelijker en overzichtelijker voor verenigingen en individuen. We verlagen de drempel om toegang te krijgen tot ons kennisaanbod en deel te nemen aan de verschillende activiteiten. Hierdoor denken we een nog grotere doelgroep te kunnen bereiken en uiteindelijk een grotere impact te maken binnen de regio.”

Volgens Van Vlijmen is het creëren van een online omgeving in de loop der tijd noodzakelijk geworden: “Door de grote vraag en het aanbod van kennis en expertise is bijvoorbeeld het aantal kennisdelingsactiviteiten in de afgelopen drie jaar enorm toegenomen. Hierdoor werd het voor de Academie, partnerclubs en deelnemers lastig om goed overzicht te houden over het aanbod. Daarnaast waren wij vaak afhankelijk van tussenschakels, contactpersonen binnen de vereniging, om iedere keer de juiste doelgroep te bereiken. Door de oprichting van het Regioplan-platform bereiken we zelfstandig alle betrokkenen van de vereniging. Ons aanbod kunnen we nu dus direct naar de juiste personen brengen.”