Tijdens de eerste lockdown kreeg Koen Ziemerink, manager busvervoer bij Brookhuis, een berichtje van Remko Stolk, voormalig commercieel directeur van Asito. Stolk was getipt door de algemeen directeur van Heracles Almelo, Rob Toussaint, om Brookhuis te benaderen voor het personeelsvervoer van Asito. Doordat Asito te maken had met een afname van werk op vliegvelden en kantoren en een toename bij ziekenhuizen, had het bedrijf vervoersmogelijkheden nodig voor medewerkers die niet over eigen vervoer beschikken. Het contact was snel gelegd.
Wat kunnen jullie vertellen over de samenwerking?
Ziemerink: “Voor Asito verzorgen we het vervoer van schoonmaakpersoneel naar ziekenhuizen. Vanwege de coronacrisis is hier veel vraag naar. Het vervoer in de regio Twente verzorgen we zelf, maar omdat Asito in heel Nederland actief is verzorgen we ook de coördinatie van vervoer in de rest van het land. Dat doen we door externe bedrijven in te schakelen, maar ook door voertuigen te verhuren aan Asito. We zijn in die zin voor Asito de toegang tot kwalitatief goede mobiliteit in heel Nederland.”
Joost Brinkhuis, manager kwaliteit en personeelsontwikkeling bij Asito: “We zoeken samen iedere keer naar de best passende oplossing. Inzet van Brookhuis, een andere externe partij of alleen een auto waarbij Asito zelf de chauffeur regelt. Treffend hierin is dat Brookhuis en Asito hierin elkaar met de juiste flexibiliteit weten te vinden.”
Is de samenwerking nog van kracht? Hoe ervaren jullie de samenwerking?
Ziemerink: “Deze samenwerking is nog steeds van kracht. Hij loopt eigenlijk zo lang als de coronacrisis er is. We ervaren de samenwerking als zeer prettig. Doordat we allebei toegewijd personeel op de coördinatie hebben gezet, zijn de lijntjes tussen de twee bedrijven heel kort. Dat werkt in tijden van crisis wel zo prettig.”
Brinkhuis: “Het is geweldig om te zien dat deze twee Twentse bedrijven elkaar op landelijk niveau weten te vinden en elkaar kunnen helpen. We zijn dan ook erg blij dat deze samenwerking inmiddels bijna een jaar geleden is begonnen en nog steeds doorgaat.”
Hoe zien jullie de toekomst tegemoet?
Ziemerink: “Onze divisies Taxi, Touringcar en Verkeersschool hebben last van de coronacrisis. De verkeersschool mag na tien weken stilstand gelukkig weer volledig rijden. De uitdaging is om de examenachterstand in te halen, waarin we afhankelijk zijn van het CBR. De taxiafdeling met leerlingenvervoer, regiotaxi, dagbesteding en zittend ziekenvervoer als hoofdactiviteiten, zit op dit moment op zestig procent van de normale capaciteit. We hopen de komende maanden weer naar tachtig à negentig procent bezetting over te gaan. Het touringcarbedrijf is het hardst getroffen. Onze omzet is sinds de eerste lockdown weggezakt naar circa vijftien procent. Deze divisie zal nog lang moeten wachten op het herstel.”
Brinkhuis: “Ook Asito is op een aantal vlakken hard geraakt door de coronacrisis. Met name op Schiphol, waar Asito een belangrijke partner is van zowel Schiphol als ook van de KLM, zijn de werkzaamheden heel fors afgebouwd. De verwachting is dat we een aantal jaren nodig gaan hebben om weer op een redelijk niveau terug te komen. Daarnaast is ook de schoonmaak van kantoren getroffen. Doordat veel mensen nu thuis werken is de vraag naar schoonmaak daar afgenomen. Ook daar is de verwachting dat het niveau van voor corona niet snel weer terugkomt. In de zorg is echter de vraag naar schoonmaak gestegen. Al met al is dit een ingewikkelde tijd. Zakelijk maar zeker ook persoonlijk voor al onze medewerkers. Wij zijn dan ook erg tevreden over de inzet die onze medewerkers dit jaar hebben laten zien.”