Urenco, met hun verrijkte uranium de spil in een wereldwijd netwerk voor schone energieopwekking, is al heel wat jaren trouwe sponsor van Heracles Almelo. Sinds vorig seizoen is het bedrijf ook aangesloten bij het innovatie-initiatief van de club. “Het is een laagdrempelige ontmoetingsplek voor onderwijs, bedrijfsleven en overheden”, verklaart Judith Slijkhuis, Head of Communications & PR bij Urenco. “Er vinden dankzij het innovatie-initiatief verbindingen plaats die er eerder niet waren en die goed zijn voor de stad Almelo en alle partijen die zijn aangesloten. Dat Heracles Almelo dit initiatief heeft genomen getuigt van een flinke portie out of the box denken. Urenco zoekt verbinding met de samenleving en wil samenwerken met onderwijs en het bedrijfsleven om elkaar te versterken en te helpen innoveren.”
Het artikel gaat verder onder deze afbeelding.
Onderwijs en bedrijfsleven
Urenco werkte hier en daar al samen met collega-bedrijven. Dankzij het innovatie-initiatief konden zij deze samenwerkingen uitbreiden en verdiepen. Slijkhuis: “We hebben onze banden met de onderwijsinstellingen kunnen versterken. Bijvoorbeeld met een afstudeeropdracht zoals die van Julia Beunk. De ‘stagiairdag’ voor stagelopers van alle Almelose hightech bedrijven is ook een goed voorbeeld. Zij ontmoetten elkaar op Erve Asito en kregen inzicht in hun mentale en fysieke gezondheid.”
Urenco is daarnaast ook één van de oprichters van de High Tech Academy. “Om studenten enthousiast te maken voor een carrière in de techniek”, vertelt Slijkhuis. “Naast het onderwijs bij ROC van Twente doet de student ervaring op bij een bedrijf, in combinatie met een sportief programma om lichamelijk vitaal te blijven en aandacht voor de zachte skills, zoals communicatie en analyserend vermogen.”
Van stage naar baan
Het werd net al even genoemd, de stage van Julia Beunk. Inmiddels is ze al een tijdje afgestudeerd en werkt ze bij Urenco op de communicatieafdeling. “Tijdens de opleiding International Business & Languages op Hogeschool Saxion werd ik door mijn leraar Ivar Hageman gewezen op het innovatie-initiatief van Heracles Almelo, waarbij studenten en bedrijven elkaar versterken. Vanuit het innovatie-initiatief werd ik gekoppeld aan de communicatieafdeling van Urenco. Ik heb een communicatiestrategie opgezet voor ‘stabiele isotopen’ die worden gebruikt voor medische toepassingen zoals het opsporen en behandelen van kanker. Dat is natuurlijk een super mooi product en dat verdiende meer aandacht extern, maar om te beginnen ook intern.”
“Ik zit helemaal op mijn plek bij Urenco”, vertelt Beunk. “Na mijn afstuderen ben ik binnen Urenco op de afdeling Communicatie & PR aan de slag gegaan. Ik ben ontzettend blij met de kansen die ik als ‘junior’ krijg.”