Deze periode laten we sponsoren aan het woord over de invloeden van de coronacrisis op het persoonlijke en zakelijke leven. Hierdoor blijven we met elkaar in verbinding en kunnen we anderen in deze moeilijke tijd steunen en helpen. Samen zijn we sterker.
Aan de telefoon hangt Vincent Christiaans. Samen met Albert Alp is hij eigenaar van Specsavers Hengelo en Specsavers Oldenzaal, de enige sponsor binnen het netwerk van Heracles Almelo die brillen en gehoortoestellen aanbiedt. Komend seizoen willen zij meer bedrijven in het netwerk van Heracles Almelo bedienen.
Hoe kijk je persoonlijk naar de coronacrisis?
“Ik hoorde dat we inmiddels meer dan honderd dagen onderweg zijn. Met mij persoonlijk en met mijn team gaat het gelukkig goed. We hebben geen klachten of gevallen van besmetting. Zelf ben ik een redelijk nuchter persoon, maar de coronacrisis maakt me op een bepaalde manier wel angstig. Ik maak me zorgen om de mensen in mijn omgeving die onder de risicodoelgroep vallen. In deze tijd hebben we weinig contact met familie, terwijl we normaal gesproken heel hecht zijn. De structuur die ik had is ook volledig veranderd. Ik probeer het bedrijf staande te houden en moet ondertussen mijn aandacht verdelen onder de kinderen die thuis zijn komen te zitten.”
Wat betekent de coronacrisis voor jouw business?
“Door de coronacrisis hebben de zaken circa acht weken stilgestaan. De winkels zijn wel open gebleven voor het bedienen van mensen met een vitaal beroep. Daarnaast zijn we oog- en hoorzorg blijven bieden aan de mensen die daar serieuze problemen mee hadden. Maar we zijn een brillenwinkel en moeten het hebben van de verkoop. Commercieel gezien hebben we de laatste tijd veel minder omzet gedraaid. Ons klantenbestand bestaat momenteel veelal uit ouderen. Die gaan op dit moment de deur niet uit. Ook stellen veel mensen het kopen van een bril uit. Het is heel lastig om te bepalen hoe de toekomst eruit ziet, maar we verwachten over driekwart jaar pas weer op ons oude volume en omzet te zitten.”
Wat doe je om deze tijd zo goed mogelijk door te komen?
“Vanuit de landelijke organisatie is er aan het begin van de coronacrisis een mail verstuurd naar alle klanten met informatie over welke service wij in deze tijd nog kunnen bieden. Naast de zorg in de winkels kunnen mensen altijd online inbellen om vragen te stellen. Een oogmeting moet natuurlijk wel fysiek gebeuren. Nu de maatregelen zijn versoepeld zien we dat steeds meer mensen weer naar onze winkels komen. We moeten ons nog steeds houden aan de richtlijnen. Mensen kunnen niet meer zomaar binnenlopen en verwachten dat ze meteen geholpen worden. We werken alleen nog maar op afspraak. Daarnaast hebben we desinfecterende middelen in onze winkels en werken we volgens de protocollen van het RIVM.”
Wat kunnen we namens jou onder de aandacht brengen bij het netwerk van Heracles Almelo?
“Elke seizoenkaarthouder die heeft verlengd krijgt vijftig procent korting op het totaalbedrag bij aanschaf van een bril. We hebben een mooie collectie brillen en voor de niet-brildrager bieden we lenzen op maat aan. Voor bedrijven bieden we computerbrillen, hoortoestellen, gehoorbescherming of veiligheidsbrillen op maat. Doordat we een relatief klein bedrijf zijn kunnen we beter maatwerk bieden dan de grotere spelers. Bedrijven kunnen ons benaderen voor een vrijblijvend gesprek over hun wensen. Wij kunnen elk bedrijf een goed voorstel doen.”
“Wij kunnen elk bedrijf een passend voorstel op het gebied van oog- en hoorzorg doen.”
Vincent Christiaans